#69 gunung nuang : route hulu langat

hai. kali ini aku nak cerita sedikit sebanyak pengalaman pertama aku mendaki gunung tanpa apa-apa preparation mental dan fizikal. kahkahkah. sebab dalam kepala aku fikir gunung nuang ni easy peasy lemon squeeze je. punyalah riak dan takbur. jadi aku nasihatkan kat korang yang berhajat nak mendaki ke puncak gunung nuang ni, "be well prepared. be strong. stay safe." (: oh lagi satu, maaf entry ini tak banyak gambar. 

pergi satu kereta, bertolak dari shah alam seawal lima pagi. patutnya nak gerak 4.30 pagi tapi aku tak packing lagi. khusyuk siapkan kerja sekejap sampai tak sedar dah 4.30 pagi. dalam perjalanan, sempatlah buat pit stop beli bekalan makanan dan minuman. ini lagi satu aku nak pesan, biar bawa lebih makanan dan minuman, jangan kurang. dalam 6.30 pagi, kitorang sampai kat area hulu langat. singgah subuh kat masjid. lepas tu terus pergi ke gunung nuang. sampai-sampai kat carpark, get ready. daftar nama dan bayar entrance fee seringgit per head. around pukul tujuh pagi kitorang mula naik. masa tu dah ramai hikers dan kebanyakannya chinese hikers. sambil jalan sambil borak-borak. 

dekat gunung nuang ni ada tiga checkpoints sebelum sampai ke puncak. checkpoint pertama, kem lolo. kitorang dari carpark nak sampai ke kem lolo ambil masa sejam setengah. siapa yang stamina tinggi, tak pancit, boleh je lari. ada gak hikers yang rileks je lari. kalau aku memang tak la. haha! sepanjang jalan nak ke kem lolo, rumpun-rumpun buluh berderet kat kiri kanan laluan. dan ada disediakan beberapa pondok kecil di sepanjang perjalanan. kalau penat boleh rest sekejap kat pondok tu. on the way tu, ada entah monyet entah kan beruk ke apa greet kitorang dari atas rumpun buluh-buluh tu. 

sampai dekat kem lolo, sekumpulan chinese hikers tengah berehat kat situ. kitorang teruskan berjalan. dari kem lolo nak ke checkpoint kedua, kem pacat, kena redah beberapa anak sungai. aku dah lupa berapa lama masa kitorang ambil untuk sampai ke kem pacat. laluan nak ke kem pacat ni dah mula susah. jalan tanah merah licin. nasihat ketiga, kalau ada tongkat ke kayu hiking tu adalah lebih baik. kira macam support korang la. hihi. 


bagi aku, agak jauh juga la route dari kem lolo nak ke kem pacat ni. oh, kalau nak pacak khemah kat kem lolo dan kem pacat pun boleh. ada kawasan lapang disediakan. dah duduk sekejap kat kem pacat, kitorang sambung berjalan balik. kali ni, nak ke checkpoint ketiga, kem pengasih atau dipanggil false peak. ini pun boleh tahan mencabar juga la. nak buat lagi drama, back pain makin terasa. ikutkan nak give up je, tapi mana boleh! dah naik kenalah habiskan sampai ke puncak! aku KENA juga sampai ke puncak, sakit ke apa. peduli. 

sampai kat kem pengasih, rehat sekejap. lepas tu sambung berjalan ke puncak. aku dah tak boleh jalan laju dah. memang slow je. setiap kali selisih bahu dengan hikers yang on the way turun dah jatuh hukum wajib tanya, "jauh lagi ke nak sampai?" hahaha. nampak la betapa tak sabarnya nak sampai puncak sebab dah tak larat sebenarnya nak jalan. dan dipendekkan cerita, kitorang sampai puncak dalam pukul 1.45 petang. dan... sampai je puncak, hujan turun mencurah-curah. air minum habis, makanan cuma tinggal coklat satu bar kecil. sejuk menggigil. beirut yang disediakan pun berlubang-lubang. habis lencun mandi hujan. pasrah je la. 


masa kat puncak, sempatlah borak-borak dengan hikers lain. ada dua orang pak cik ni, pun stranded dalam hujan. sambil lepak dok cerita-cerita. diorang dah banyak kali naik nuang ni. lepas tu aku tanyalah, dah naik gunung mana lagi. dia suruh sebut nama gunung-gunung. kinabalu? dah. tahan? dah. irau? dah. jerai? pak cik tu gelak. belum. tapi aku salute la sebab stamina diorang ni best gilaaaa! lepas tu dengan baik hatinya bagi kitorang roti dan tolong tadahkan air hujan buat minum. dalam pukul 3 petang, kitorang berjalan turun. dan tinggalkan stok air hujan tu sebab aku sendiri tak yakin nak minum sebab laluannya air hujan menitik dari zink beirut. 

lagi nak dipendekkan cerita (sebab aku rasa macam dah panjang gila entry ni), perjalanan turun ambil masa yang agak lama. memang lama pun. back pain kejap kejap datang. lutut longlai. on the way nak ke kem pacat, kakak hiker tegur kitorang. dia tanya ada bekalan makan minum tak. masing-masing jawab takda. roti dah habis makan. air dah tinggal kat belakang. haha. dia bagi kitorang roti dan top up air. tapi salute kakak ni sebab, dia dan kumpulannya naik sama dengan kitorang, tapi dah sampai puncak dulu lepas tu turun pergi janda baik lepas tu naik puncak balik dan turun ke entrance hulu langat. wowwwwwwww!! *jatuh rahang* 

dan sebab aku dah memang zero energy plus mata memang dah tak boleh nak fokus sebab terlalu mengantuk, tiap kali jumpa pondok on the way nak ke car park, aku tidur. memang rasa nak tidur je kat situ dah malas nak turun. top up air sungai, minum. dan... sampai kat car park jam 12 malam. kau bayangkan la berapa lamanya stranded kat gunung nuang. salin baju dan kitorang decide untuk tidur je kat situ. dah tak peduli lapar ke apa. 

subuh esoknya, baru balik. dan breakfast kat barra. whatever it takes, at least i was on top of the mountain! >:D thanks for reading, fellas!


No comments:

Post a Comment