#68 tengah malam di kota raya


aku berpeluang untuk merasai sendiri pengalaman menelusuri jalan-jalan di kuala lumpur, memberi makanan kepada gelandangan yang rata-ratanya memilih kaki lima bangunan sebagai tempat melelapkan mata. perasaan sayu menyelimut tubuh melihat gelandangan yang usianya mungkin sudah mencecah 50 tahun. tempat tidur mereka hanya bertilamkan lantai, berlapikkan kotak-kotak, gebar lusuh. bantalnya hanya beg sandang yang dibawa mereka ke mana saja. 
sepanjang aku berada di sana, aku dapat rasakan amarah, tekanan, sedih ditanam dalam-dalam oleh jiwa survival mereka. berseorangan di kota raya kemegahan negara, melangsungkan hidup disaksikan bintang di langit malam. 
pengalaman sebegini mengajar aku nilai-nilai perikemanusiaan dan kasih sayang, bersyukur dengan kecukupan yang ada pada aku. 
selamat malam mereka, dibungkus dingin dan debu kota raya. sedangkan kita, didakap hangat dan mimpi indah.

No comments:

Post a Comment