#64 backpacking ke penang [day 3]

maaf untuk kelewatan menyudahkan blogpost backpacking ni. hehehe. ini adalah blogpost terakhir #BPGegadis ke penang. malas nak cerita panjang kita mulakan hari terakhir ni dengan bersiap kemas beg masing-masing sebab nak check out dari guesthouse pukul 12 tengahari. kitorang mulakan dengan breakfast tapi makan sikit je. air kopi secawan pun tak habis. konon nak standby perut.

roti canai transfer road
dengan gigihnya kitorang berjalan dari guesthouse pergi jalan transfer. katanya ada roti canai sedap dan glemer kat situ. mulanya sesat jugalah. berapa kali entah kitorang main pusing patah balik. haha. takpe, ambik je lah semua ni sebagai senaman pagi. kan ke elok tu. nak sampai situ siap pakai waze pun tak jumpa. google info tengok peta kat reviews barulah jumpa.

restoran roti canai tu macam gerai-gerai tepi jalan je. sebelahnya ada caltex. cari je stesen minyak caltex kat jalan transfer tu, haa sebelahnya ada sederet panjang gerai, itulah tu tempatnya. ada juga jual roti bakar telur goyang tapi kitorang tak try.

pilihan kuah pun ada kari daging, ayam. err lain aku tak ingatlah macam dal ke kambing tu ada ke tak. kahkah. aku dengan pika ambik kari ayam. nekjah ambik kari daging. sekali sampai aku tak expect pun dapat seketul ayam besaq camtu. bagi akulah, itu cukup besar sebab aku pun bukan jenis makan lauk sangat kalau makan roti canai berkuah gini. aku suka cicah je. untuk aku, sekeping roti canai + kari ayam RM6.60 nescafe ais RM2.

komtar
lepas makan, rehatkan perut kejap dan kitorang sambung berjalan ke komtar. kat komtar ni ada mall jalan-jalan cuci mata sekejap. dalam pukul 11.30 pagi kitorang gerak balik guesthouse. singgah kedai jeruk madu pak ali dan kedai-kedai baju sepanjang on the way balik ke guesthouse.

pukul 12 tengahari, kitorang pun check out. dengan backpack besar kitorang bawa ke hulu ke hilir, pusing-pusing masuk keluar kedai kat kawasan tu.

the mugshot
dalam cuaca yang panas, ditambah dengan beg berat kat bahu. kitorang pun cari lokasi cafe ni kat lebuh chulia juga tempatnya. macam biasalah, berapa kali entah dok pusing patah balik rupanya dekat je dengan jalan nak ke guesthouse kitorang. hampeh tol tak perasan -____-

cafe ni dibahagikan kepada coffee counter, spaghetti counter dan juices counter. pendapat aku, aku kurang suka dengan susun atur cafe ni. macam serabut gak la bila dia buka kaunter asing-asing ni. sebab buat cafe ni nampak sempit. tempat duduk pun jadi terhad. sebab perut cuma rasa haus, kitorang order watermelon juice dan mango orange ice blend je. i tell you what, the best bro! takda campur gula ke apa. semua pure dia blend. fresh weh! watermelon juice RM10 dan mango orange ice blend RM13.

bila dah sejukkan tekak, kitorang pun beransur keluar menapak dan singgah masuk kedai buku terpakai kat area lebuh chulia tu juga. aku kalau dah jumpa bergunung-ganang buku memang lah naik gila. tapi taklah gila pun. rambang mata je. aku dapat lah beli dua buku dengan total RM3.50. lepas tu kitorang pun tahan bas rapid nak ke jeti. ya, kitorang memang pilih naik feri pergi butterworth untuk balik ke kualalalala lumpur.

bayaran feri dari jeti pengkalan weld nak ke jeti butterworth adalah free. tapi kalau dari butterworth nak ke pulau, ferinya di-charge tapi tak sure berapa. perjalanan mengambil masa lebih kurang 15 minit. sampai je kat terminal butterworth, kitorang terus cari tiket bas balik. pika beli tiket terus ke klang RM38/RM39. tak sure. aku dan nekjah ambik tiket ke puduraya RM35.

nak dipendekkan cerita, aku dengan nekjah dapat bas double decker. kitorang tak tahu pun kalau bas double decker ni dia takkan masuk ke puduraya, cuma berhenti kat luar tu. makanya kitorang pun terlepas lah dan bas pun terus ke hentian last, seksyen 17 shah alam. tak ke haru jadinya. panik pun panik. kelakar pun iye gak. end up, kitorang masa pukul 9.30 baru sampai shah alam terus saudara nekjah hantar pergi ktm shah alam. sempatlah kitorang kejar tiket nak ke stesen masing-masing. nekjah beli tiket ke kepong sentral dan aku ke nilai.

kitorang berpisah kat kl sentral dengan muka busuk masing-masing. dah la busuk, lapar lak tu. aku dapat couch baru, sedap lah sikit kalau headbanging pun. konklusinya, 12.30 malam baru aku sampai rumah. tsk. orang kata, itu pengalaman nanti buat modal cerita kat anak cucu. itupun dengan izin panjang umur murah rezeki diberi peluang. :D

secara ringkasnya jumlah yang aku spend untuk backpacking ni,
bas kl-penang: RM41
the mugshot cafe: RM10
bas rapid ke jeti: RM1.40

total: RM255.40

kira aku berjaya la nak spend within my budget kan? wehu!