#80 morning hike at bukit kembara


21102014 - kali ini aku pergi ke bukit kembara pula. dan sebenarnya ini kali pertama aku tahu pasal kewujudan bukit ni, itu pun tahu dalam group fb. aku tertarik untuk hiking kat bukit ni, disebabkan tasik ini dan juga kewujudan rumah tinggal yang ada kat situ. untuk pengetahuan, aku suka nature dan architecture. hehe

perjalanan dari rumah ke ampang mengambil masa..... sejam lebih biasalah lalu jalan sekali dengan orang yang nak pergi kerja. ok, untuk sampai ke sini, korang boleh waze kelab darul ehsan. oh bukit kembara terletak kat area taman TAR, ampang. yeap, dalam kawasan perumahan.

landmark entrance nak ke bukit kembara ni adalah kelab darul ehsan. kelab darul ehsan (kde) ni terletak kat jalan 1. actually entrance nya tak adalah betul-betul depan kde. macam aku, aku park kereta depan kde (lucky enough ada parking kosong). lepastu kena jalan adalah dalam sepuluh minit masuk lagi ke hujung jalan 1 tu, sampai ada jumpa sungai kecil in between dua buah banglo. kecil je. aku sampai terlajak-lajak jauh sampai ke kawasan atas yang banyak monyet. kenalah pusing balik. entrance takda signboard apa pun jadi kena tengok bebetul. kalau macam aku sampai awal tu, kat entrance sungai kecil tu, ada juga kereta park kat situ. maaflah takda gambar, aku tak bawa kamera. dan itu adalah menyedihkan rasa nak fliptable je kalau ada meja.

masuk je ikut sungai kecil tu, ada kena naik tangga sikit. dan sampailah ke base. sebenarnya aku sendiri tak berapa faham route kat sini dan tak sure kat mana end point. jadi aku ikut je route yang dah dirintis, ada banyak. mula-mula jumpa route A, jalan lagi eh ini route B. sekali jalan lagi jumpa lagi route C. jalan lagi, route D. ahahah berapa banyak kali patah balik entah. daripada base tu, naik tak lama lepas tu dah jumpa tasik ni. tenang je rasa.

lepas tu sambung explore route. masa ni lah banyak confuse, give up tak tahu mana end point terus turun balik dan lepak kejap kat tasik mengenang nasib. kahkah. lepas tu turun balik, cari rumah tinggal tu ada kat area base, naik atas bukit sikit. aku assume rumah tu rumah bos dan kuarters pekerja. sebab yalah situ kat empangan lama. bila dah explore rumah tinggal tu aku balik lah turun dan pergi ke kereta. kalau nak mandi, boleh mandi kat kde tu, sediakan duit je. tapi masa tu aku tak bawa purse so tak mandi pun dan tak tahu berapa kena bayar. aku mandi kat masjid area ampang tu. dan habislah cerita bukit kembara.

pada pandangan aku, bukit kembara memang sesuai sangat untuk beginners, untuk sesiapa yang nak light hike, beriadah biasa. sebotol 500ml air pun dah cukup (dalam kes aku). lepas tu bawa la biskut ke, sandwich ke makan lepak kat tasik tu.

okay, happy exploring! [:

No comments:

Post a Comment