#61 backpacking ke penang [day 1]

begitu lama rasanya aku tak update blog ini dengan cerita-cerita yang boleh membuatkan kalian teruja sedikit. haks. untuk blogpost #61 ini aku nak berkisah tentang #BPGegadis. [ayat skema] sebenarnya perancangan sembang kencang dulu nak buat #RoadtripToNorth merangkumi negeri-negeri utara. tapi lama-lama tengok dengan keadaan aku yang masih belajar dan status kewangan yang menjadi faktor utama, aku kecilkan skop trip. hahaha!

okay. berbalik ke tujuan blogpost ni, ikutkan nak drive dari kuala lumpur ke penang satu kereta lima orang. tapi disebabkan tak semua yang diajak available pada tarikh 10-12 feb yang lepas, so yang join backpacking ni cumalah tiga orang. aku, nekjah dan pika. rough plan pun buat dalam masa dua minggu sebelum pergi. 

untuk backpacking ke penang ni, semua informasi kitorang google je. daripada nak book bilik, bas, sampailah nak makan apa semua kitorang google. rajin-rajinkanlah diri baca review orang. hehe banyak blog buat reviews. tujuan utama kitorang nak ke penang sebab nak cari street art yang famous kat sana tu. yang ernest-apa-entah lukis tu. + bonus untuk aku yang suka heritage/old buildings, penang memanglah pilihan yang tepat untuk memulakan siri jelajah malaysia. haha!

untuk backpacking ni, aku letak bajet 300myr untuk 3h2m. bajet ni termasuk tiket pergi-balik, makan minum, jalan-jalan dan tempat tidur.

bas (untuk seorang):
puduraya ke terminal bas sungai nibong (lalu penang bridge)
waktu berlepas: 12.30 tengahari
company: billion star ekspres
online booking: RM39 + RM2 online charge

p/s: disebabkan kitorang sampai puduraya awal, masa nak ambil tiket, akak kaunter offer kitorang naik bas awal (10.45 pagi) tapi takda la awal pun. 11++ juga ah bertolaknya. 
*member bagitahu ada je tiket dari kuala lumpur terus pergi georgetown*

sepanjang perjalanan, bas cuma berhenti sekali je kat simpang pulai arah utara, itupun cukup masa untuk pergi toilet. cincai kira, sampai terminal bas sungai nibong dalam 5.00 petang. dekat terminal ni, ada option nak ke georgetown naik bas rapid atau teksi. sebab nak cepat sampai georgetown, kitorang pilih untuk naik teksi. pak cik teksi charge kitorang RM25. dalam 15minit lah nak sampai ke sana.


penginapan (untuk seorang):
old penang guesthouse
alamat: 53, love lane, 10200 georgetown
phone: +604-2638805
bayaran: RM70 untuk dua malam 
jenis bilik: 3 orang private room, shared bathroom

untuk penginapan ni, kitorang online booking. mula-mula nak sewa dorm tapi tak available dah. jadinya dia bagi kitorang satu bilik ada tiga katil tetapi bilik mandi kongsi untuk satu floor. masa dalam teksi, pak cik teksi tanyalah kitorang sewa bilik kat mana. bila cakap kat situ, dia terus cakap, "kenapa sewa kat situ. situ busuk bla bla bla." eheh. tapi bila dah sampai sana, it's not that bad pun. untuk style backpack, normal la kita cari yang offer harga yang affordable tetapi selesa dan memadai. guesthouse ni pun sediakan breakfast (roti, jem, mentega dan pilihan air kopi atau teh). wifi pun ada. guesthouse ni pun ada sediakan ruang menonton tv, bahan bacaan, komputer untuk online dan basikal untuk disewa. basikal disewa dengan harga RM15 untuk sehari. ada banyak lagi kedai buat servis sewa basikal, motor. kereta pun ada. sewa basikal yang paling murah kitorang jumpa kat gat lebuh armenian. signboard kedainya ada muka kartun mr bean. dia bagi harga RM10 sehari.

lepas dah berehat sekejap. kitorang pun mula berjalan. sebab kitorang pun sampai georgetown dah petang, jadi kitorang decide nak jalan kaki je. tak payah rushing sangat, enjoy je setiap langkah, takda la rasa penat sangat pun. peta georgetown + informasi nak makan kat mana semua, guesthouse ada bagi peta. jangan risau boh :D sepanjang kat sana, kitorang depends pada brochures, peta, waze dan google. 


chowrasta market
tempat pertama yang menjadi pilihan, terletak di jalan chowrasta. chowrasta market ni ada dua tingkat. tingkat bawah, jual jeruk-jeruk dan tingkat atas ada jual buku-buku terpakai yang BANYAK GILA dan shop lot yang jual kasut, baju-baju. tengoklah tu syurga untuk orang-orang yang hantu buku.


nasi kandar line clear
tak lengkaplah rasanya dah pergi penang jauh-jauh tak makan nasi kandar kan. untuk destinasi makan hari pertama, kitorang pergi line clear punya. untuk seorang makan, dalam RM10 termasuk air pun dah cukup. unless lah kalau ambik lauk banyak. nak kata sedap ke tidak, korang kena pergi lah. bagi aku, sedaplah sebab aku jarang-jarang makan nasi kandar ni. hehe. untuk aku, total RM8.50 (nasi lauk ayam kari + kuah campur + timun + limau ais).


street arts
dah kenyang dengan nasi kandar, kitorang pun sambung jalan cari street arts. kitorang cari yang dekat-dekat je dulu. kat atas ni antara metal sculptures yang kitorang jumpa. actually pening gak la nak cari. ada yang kitorang jumpa, ada yang langsung tak jumpa. ada yang nak cari lain, jumpa lain. memang gigih berjalan semata nak cari street arts semua ni. untuk metal sculptures macam ni yang tak bestnya, bila dah tengahari atau lewat petang, ada bayang-bayang sikit so macam tak jelas sangatlah sculptures nya. hehu. nak best cari street arts pagi-pagi sebab tak ramai orang so takda lah nak kena tunggu giliran ambik gambar. hehe


masjid kapitan keling
dah penat berjalan cari street arts, kitorang singgah masjid kapitan ni untuk solat. dengan bantuan peta pun masih sesat, waze pun sesat. last-last ada kakak polis peronda tunjukkan jalan. jauh gak la kena pusing balik. masjid ni letaknya sebelah je dengan restoran nasi kandar beratur. tapi sebab dah makan kat line clear, takkan nak second round terus. ye dak?

lepas solat, kitorang jalan balik ke guesthouse. malam dekat georgetown tak best sangat sebab kebanyakannya pub-pub je yang buka. unless nak explore jalan-jalan waktu malam, dipersilakan.

oh, elakkan ambik jalan kuala kangsar sebab kat situ berderet tempat-tempat penyembelihan haiwan berwarna pink yang besar. lagi lagi kalau korang baru lepas pekena nasi kandar (-_______-)

ok. kita bersambung di blogpost seterusnya.

No comments:

Post a Comment